Hoe NUjij één van 's lands bekendste tokkieplatformen werd

Door: Teun Strik en Redactie Wo 21 okt 2020, aangepast op Vr 20 nov 2020 in Achtergrond

De meest bezochte nieuwssite met meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per maand wordt niet alleen gebruikt voor nieuwsvergaring, maar ook voor iets anders: namelijk het reageren. De site? NU.nl. Het nieuwsportaal dat eerder in handen was van Sanoma Media maar later verkocht werd aan DPG Media, wordt gekenmerkt aan zijn mogelijkheid om te discussiëren over de onderwerpen die dezer dag behandeld wordt.

Enkele jaren geleden, ergens in 2016, besloot NU.nl de mogelijkheid tot reageren voor goed uit te zetten. Dat zal ongetwijfeld in samenspraak zijn geweest met zijn adverteerders, die zich distantieerden van de inhoud van de reacties. Slechts anderhalf jaar later opende ze het weer, ditmaal met een klein, niet onbelangrijk verschil: moderatie bij posten.

Dat stuitte tot weerstand op bij zijn lezers, die zich begonnen af te vragen of er nu gecensureerd zal worden of niet in de reageerbak. Mensen beklagen zich vandaag de dag nog steeds voor mogelijk ‘onterechte’ verwijderingen van hun opmerkingen. Dat NU.nl hier in hun goed recht staat, staat buiten kijf. Maar vanwege deze aantijgingen, en vanwege de toenemende werkdruk bij zijn personeel die de taak hiervoor kregen, besloten ze uiteindelijk om het modereren door AI te laten regelen. Innovatief, want zoiets eerder is in Nederland nooit voorgekomen. Maar werkt het wel?

Nog vóórdat er gemodereerd werd bij plaatsing was NUjij vooral bekend aan zijn overvloed aan niet-inhoudelijke commentaar dat geleverd werd. Wat opviel, was dat het rechts-populisme vooral sterk gedomineerd werd: artikelen waarin de PVV of gevoelige onderwerpen als immigratie, buitenlanders aan bod kwamen, werd overduidelijk de kant van de PVV gekozen. Dit resulteerde in vermakelijke berichten die op sites als reddit.com geplaatst werden, in de speciaal daarvoor aangemaakte categorie genaamd /r/NUjijinactie. Facebook leek dankzij dit fenomeen een goede afspiegeling van de maatschappij te zijn, want inhoudelijk gereageerd werd er niet, in tegenstelling tot het eerste, waar af en toe redelijk genuanceerde reacties en discussies te vinden waren en gevoerd werden.

Het tokkiegehalte was zó enorm hoog, dat NUjij dat imago begon te krijgen en er vervolgens last van kregen. Zijn adverteerders zullen waarschijnlijk om die reden verzocht hebben het te sluiten, want hier willen ze niets mee te maken hebben. Bewijs hiervoor is er alleen niet. Maar ver gezocht? Waarschijnlijk niet.

Ook in deze periode waarin de moderatie aangedreven wordt door kunstmatige intelligentie, worden er nog steeds ‘tokkiereacties’ geplaatst. Vooral vanwege de coronapandemie, waarop veel mensen hun twijfels bij de maatregelen begonnen te zetten. Voorstanders voor het gevaarlijke, onbewezen experiment genaamd ‘groepsimmuniteit’, verspreiden zich in grote getale op de site. De onderbuik van Nederland heeft éindelijk zijn platform gekregen.

Vorig jaar besloot NU.nl daarnaast om reacties die de invloed van de mens in de opwarming van de aarde ontkennen, buiten spel te zetten. Dit doen ze, zoals in het persbericht beschreven staat, vooral omdat het nooit tot goede discussies leidt en de wetenschap het unaniem hierover eens is. Een groot deel, althans. Deze actie leidde vervolgens op sociale media waaronder het rechtse bolwerk – in Nederland althans – Twitter tot ophef. Diverse mensen spraken van schande en censuur, dat terwijl NU.nl zoals eerder al gezegd werd zelf mag bepalen wat er nu wél óf niet op hun site terechtkomt. Een recht is het het uiten van een mening op de site allesbehalve, maar de mensen die zich geroepen voelen om dat zogenaamde recht te verdedigen, zeggen van wel. Die zitten verstrikt in hun gedachtegang dat iedereen alles mag zeggen op internet, omdat de wetgeving ze daar in het gelijk stelt. Maar nee, dat is onwaar.

NUjij maakt ten slotte onderdeel uit van de Nederlandse samenleving. Miljoenen mensen hebben de app geïnstalleerd op hun telefoon, als we de statistieken mogen geloven, en genoeg mensen zullen waarschijnlijk vooral uit nieuwsgierigheid en vermaak de reacties doorspitten. Het is kenmerkend voor onze cultuur; we willen over alles iets zeggen. Het maakt daarvoor niet uit welk onderwerp het is, en of we ervoor gestudeerd hebben. Het ligt uiteindelijk aan de ontvangers of ze aan die mening waarde hechten of niet. En daar mogen we best trots op zijn.

 

Log in of meld je aan om deel te nemen aan discussies over dit artikel.

Geen reacties.