Toon, dat sinds 2019 in het Netflix-assortiment zit, voorheen nog uitgezonden door KPN Presenteert, gaat over het verhaal van een jongeman – een worstelende componist die moeite heeft om geld te verdienen -, die viraal gaat met een amateurvideo op het platform YouTube waar hij tegen zijn zin in optreedt met een akoestische, bruinkleurige gitaar in zijn handen en een ter plekke zelfbedacht nummer die hij samen met Nina, een zangeres die toevallig bijspringt, ten gehore brengt. Het wordt live gemixt door een DJ genaamd ‘Huppeldepup’. Het lied heet ‘Get out of my head’, hetgeen zijn mentale toestand op dat moment perfect weerspiegelde. Het vindt plaats op een verjaardagsfeest bij hem thuis, die georganiseerd wordt door zijn zus, Elise. Gezien het gebrek aan een sociaal leven en vrienden van de toenmalig reclamebureau-werkzame (hij regelde audioboodschappen voor ze) Toon Visser zijn er uitsluitend vrienden van haar van de partij. Zij speelt later een belangrijke rol in zijn verdere leven als artiest, wat gepaard gaat met hilarische momenten die het herkenbaarheidsgevoel fenomenaal weten te beïnvloeden, met plaatsvervangende schaamte als gevolg.

Bij zijn werk op het reclamebureau leerde hij onder andere Robbie en diens collega kennen, die hem zullen ondersteunen in zijn reis als artiest, samen met Elise. Hij raakt ook bekend als een populaire livestreamer met het fictieve spel Fish Tank Manager waarmee hij zijn brood verdient nadat zijn tag uitlekte (Anoniem01) en wordt hij voor even jurylid van een Dance Show zonder enige kennis daarvan te hebben. Bij een reis naar Berlijn om Nina waar hij het duo mee vormde te zien (in opdracht van zijn zus omdat ze haar ‘verloor’) moest hij een emmer zien te strikken om in te kotsen voor de collega van Robbie, die gedurende de rit wagenziek werd. Dat ging gepaard met een hilarisch, onvergetelijk moment, namelijk dat hij in dat tankstation aan de praat ging met de medewerker ter plaatse (die het gesprek begon). Dat gesprek mondde uit in een tamelijk gênante afloop, want eerst moest de medewerker zo nodig vertellen dat hij groot fan van hem was, en daarop reagerend vroeg Toon na eerder dankbaar te knikken op die lofzangen, dat hij een emmer nodig had om in te kotsen.

Ook bij een Webinar over zijn succesverhaal van Robbie ging er iets grappigs aan vooraf, toen een ‘camgirl’ (bekend als Aafke) begon over haar levensverhaal.

‘Ik heb seks met mijzelf.’

‘Waarom mensen naar mij kijken?`

 `Geen idee. Ik denk dat ze zich vervelen, dat ze niet aan de dood willen denken.’

Daar werd tijdens de Webinar wederom geniaal op ingespeeld als een doodzieke vrouw wederom met de dood geconfronteerd werd als er een live-vlog wordt afgespeeld waarin Toon en zijn later ontmoette vlogger (en huisgenoot) over dat onderwerp beginnen te praten, bovenop een hoog gebouw.

Toon Visser's acteur

De acteur, wiens naam Joep Vermolen is, die de hoofdrol vertolkte en een van de bedenkers was, had voorafgaand deze serie geen enkele acteerervaring in huis liggen. Bij een opname liep hij voortdurend voor zich uit te staren, iets wat de crew per toeval opmerkte. Dat luidde het prille begin van zijn acteercarrière, al zegt hij zelf nog geen beslissing te hebben genomen welk pad hij wil bewandelen; als componist of als acteur. Hij slaagde hij er met vlag en wimpel in, want het ongemak dat hij uitbeeldt is te goed en overtreft de normale GTST-achtige series die we normaal gewend zijn van Nederland.

Onder andere Eva Jinek, Bram Moskowicz en een SBS Show Nieuws-presentator komen erin voor als bijrollen in het verloop van het verhaal als het succes voor Toon groter wordt omdat hij ook bij talkshows en interviews aanwezig zal zijn, gezien zijn enorme succes.

De typisch Nederlandse scenes zijn daarnaast onaangenaam verrassend en voortreffelijk geacteerd, zonder opvallende gebeurtenissen zoals het wegvallen van een rol en dergelijke dat het kijken dermate stoort dat het geen zin meer heeft om verder te kijken. Dat laatste is ook te danken aan de verrassende wendingen die het neemt. Dat alleen al maakt het één van de outsiders in het Nederlandse film-landschap. Het meest grappige is dat de persoon waar het allemaal om draait dit eigenlijk helemaal niet wilt, maar doordat zijn communicatie te wensen overlaat wordt hij ongewenst mee de rivier in gesleurd op een voor hem nog onbekend einde, hoogstwaarschijnlijk uit eigen gewin van zijn zus en de andere die hun eigen carrière er een boost mee willen geven. De filosofische elementen in de serie zijn overigens ook geniaal gedaan.

De serie is, zoals in de eerste alinea al vermeldt is, te bekijken op Netflix voor God-mag-weten-hoe-lang-nog. Het heeft twee seizoenen met elk acht afleveringen van gemiddeld een half uur.

Netflix