Cloud gaming: potentie om de norm te worden

Recente artikelen

Cloud gaming maakte deze jaargang een geweldige ontwikkeling door. Diensten als LiquidSky en Shadow kochten nieuwe apparatuur in vanwege de enorme vraag, Simplay bezweek eronder. Ook NVIDIA begon sinds 2015 met een eigen streaming dienst, genaamd 'Geforce Now'.

De populariteit komt met name door het idee zelf. In de eerste instantie zou het als onmogelijk worden gezien, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Internet snelheden zijn der loop der tijd sterk verbeterd waardoor het streamen van games soepeler draait. De kwaliteit is vrijwel hetzelfde als offline. Het streamen van spelletjes is voor onderweg en op vakantie een belangrijk factor dat komt kijken bij het huren van een abonnement.

Het idee is al tot stand gekomen in de vorige eeuw. In het jaar 2000 werd een dienst gedemonstreerd door G-cluster op de jaarlijkse vakbeurs E3. Diverse bedrijven experimenteerden daarna met enkele streaming diensten, waaronder OnLive. Laatstgenoemde is mislukt vanwege het gebrek aan content en infrastructuur. Een dienst wat alles wel overleefd heeft, is LiquidSky. Die dienst opende haar deuren in 2014 en na een jaren durende beta- fase is het nu toegankelijk voor iedereen.

Steeds later begonnen ook andere bedrijven interesse te hebben in deze manier van online gaming. Sony lanceerde haar eigen PS Now, een streaming dienst om PlayStation-games af te spelen zonder het in bezit hebben van een eigen spelcomputer. Google presenteerde dit jaar Project Stream, en Microsoft Project xCloud. Talloze diensten werden opgezet waarvan veel betaalbare.

Wat we kunnen concluderen is dat cloud gaming zeker een gat in de markt is, waar velen plezier aan zullen beleven. Het niet hoeven betalen aan dure hardware is daarbij een enorme factor bij deze manier van 'online gaming'. Op naar meer.

Log in of meld je aan om deel te nemen aan discussies over dit artikel.

Geen reacties.

Gerelateerde berichten