Football Manager 2020 - Beter dan vooraf gedacht (Review)

Recente artikelen

Football Manager

Ik heb de beta van Football Manager 2020 afgelopen weekend kunnen spelen en heb daarbij vooral gekeken naar de goede en slechte punten en dit afgewogen tegenover die van het vorige spel. Hieronder volgt een verslag met als slot de conclusie wat ik zo naderhand in die periode heb kunnen ondervinden.

Iedereen kent het, maar niet iedereen speelt het: Football Manager. Het is een spel waarbij de speler de mogelijkheid krijgt om zelf een club te 'managen' en daarbij zijn eigen manier van coachen kan laten simuleren dankzij het werk van ontwikkelaar Sports Interactive en uitgever Sega, onder andere bekend van de Sonic- games. Een kleine maand geleden kondige de ontwikkelaar de nieuwste versie aan, en het meest wat opviel, was de datum wanneer het spel uitgebracht zou worden. Dat was namelijk een paar weken later dan normaal.

Na de aankonding kwamen de nieuwe functies kort na elkaar naar binnen. Vanuit Sports Interactive werd het idee gewekt om, via een ludieke manier verschillende zogeheten ,,Content Creators" verschillende functies naar voren te laten brengen. Een greep uit de nieuwe features:

- Een nieuw 'ontwikkelingscenter' (ookwel development center in het Engels, hier gaan we later verder op in)

- Club visie

- Backroom staf (de staf is nu menselijker dan ooit en brengen handiger dingen naar voren, zoals selecties en tactische oplossingen)

- Betere graphics en wedstrijdengine (Volgens de directeur van Sports Interactive zijn er honderden nieuwe animaties toegevoegd aan het spel, en worden er geen nutteloze highlights getoond (voor bijvoorbeeld het wisselen en het begin en het einde van de wedstrijd).

- Sneller (geen feature van SI zelf, maar dit is wel iets wat ik heb ondervonden

Het nieuwe ontwikkelingscenter maakt het volgen van jeugspelers en beheren van jeugdteams gemakkelijker. Men kan beter kijken of een bepaalde speler het eerste kan halen, en kan van die speler ook een uitgebreider verslag opvragen. Ook kunt de speler de tactieken, training en dergelijker beter aftstemmen op de jeugdteams waar nodig. Het B-elftal is bijvoorbeeld in deze pagina te controleren, waar het voorheen nog op een aparte pagina stond. Dit leidt misschien tot verwarring, maar het is zo opgebouwd dat het langzamerhand eigen wordt gemaakt en je handigerwijs bent in het navigeren binnen dit gedeelte.

De graphics zijn beter, maar natuurlijk niet net zo goed als bijvoorbeeld Pro Evolution Soccer. Dat is niet erg, want het is een simulatiegame en geen speelbare voetbalspel. Ook is Sports Interactive minder kapitaalkrachtig dan bijvoorbeeld Konami of EA Games, omdat het slechts een deel van de voetbalfans interesseert. Wat ook opviel is dat 'nutteloze highlights' ook voorgoed verdwenen zijn. Vroegah was het zo dat er op het einde vaak een kleine 30 seconden nog doorgespeeld werd, met sporadisch een goal in de laatste minuut. Dat gebeurt nu zelden, tenzij er nog een grote kans plaatsvindt in dat tijdsbestek. De animaties van de spelers zijn ook beter, met name die van de keepers, en het spel voelt vloeiender aan dan zijn voorganger. De ratings van goalkeepers zijn ook behoorlijk verbeterd. Ook heeft de manager meer controle op wat er op het veld gebeurt. Als een trainer Tiki-taka wilt spelen, dan kan dat makkelijker dan voorheen. Wat overigens wel een minpunt is, is dat 1- op 1 situaties vaak eindigd met een onmogelijke redding van de keeper, of een onrealistische black-out van de speler in kwestie. Ook al heeft een spits 20 als afwerkingsattribute, de kans bestaat alsnog dat hij zulke kansen blijft missen. Een patch verlost hopelijk dat probleem in de toekomst.

Het spel voelt ook sneller aan. Vroeger deed het spel nog langer om een paar dagen verder te komen, maar tegenwoordig is dat slechts een kwestie van tijd. Dit zorgt uiteraard voor meer spelplezier en laat het ook beter spelen.

Wat niet aangekondigd was door Sports Interactive zelf, maar wel nieuw is binnen gekomen, zijn de aanpassingen aan de user interface op met name de instellingen en de transfers en het contracteren. Deze zijn onhandiger dan ooit en het is een echte doolhof om bepaalde instellingen aan te kunnen passen. Tabs zijn bijvoorbeeld vervangen door een selecteerveld waar de instellingen per sectie opgevraagd kunnen worden. Ook dit kan voor verwarring zorgen, en het lijkt er daarnaast ook op dat men hier vaak misklikt, ook als ze meer wegwijzer zijn geworden in deze editie. Dat is dus een minpunt dat hopelijk ook aangepast zal worden middels een update.

De darkmodus is ook een minpunt dat ik heb ondervonden. Ik raakte verblind door het matige kleurgebruik en was dan ook verbaasd over de onkunde van degene die hierachter zit. Want iemand die echt kennis heeft van zaken als UX- design, zal hier toch beter op moeten letten, lijkt me.

Al met al is het voor een kleine 30,- euro een redelijke upgrade in vergelijking met Football Manager 2019. Vooral de snellere laadtijden en uiteraard de selectieupdates maken de argumenten voor deze conclusie. Maar ondanks dat ogen de meeste features vrij klein en niet bepaald groot. Waarschijnlijk zal de volgende editie wel een grotere feature hebben, en wordt er daarom ook vaak het advies gegeven om om de 2 jaar te wisselen van per jaar terugkerende spellen als dezen. Ik ben in ieder geval gematigd tevreden, en op sommige vlakken vrij verast. Bij mij voelt het daarom ook niet als een miskoop maar een aankoop waar ik sowieso meer dan duizend uur in zal steken.

Het spel is 17 november beschikbaar, maar pre-orders kunnen al de beta spelen, mits ze daarvoor toegang hebben.

Log in of meld je aan om deel te nemen aan discussies over dit artikel.